Landelijk meldpunt voor onderzoek naar Long COVID gelanceerd

Het landelijke meldpunt voor onderzoek naar Long COVID is gelanceerd

Vandaag is een belangrijke mijlpaal bereikt voor mensen met Long COVID. Via het nieuwe landelijke portaal www.postcovidonderzoek.nl kunnen patiënten zich aanmelden voor deelname aan wetenschappelijk onderzoek.

Dit initiatief, ondersteund door het RIVM, is een resultaat van de 32 miljoen euro die de overheid heeft vrijgemaakt om de oorzaken en behandelingen van Long COVID te onderzoeken.

Plannen voor betere registratie

Met het portaal kunnen wetenschappers ook makkelijker onderzoekspopulaties vormen. Start er bijvoorbeeld een onderzoek van een medicijn tegen hersenmist, dan kan het netwerk via het portaal direct de juiste mensen vragen om mee te doen. Patiënten kunnen er aangeven of ze willen meedoen aan studies. Ook voor fundamenteel onderzoek in het laboratorium, op moleculair niveau, kunnen wetenschappers straks putten uit de onderzoekspopulaties.

Reactie van Stichting Long COVID

Dit is een fantastische stap vooruit! Het portaal bevordert het onderzoek aanzienlijk door onderzoekers makkelijker toegang te geven tot de juiste patiënten. Ook de onderzoekers die door Stichting Long COVID gefinancierd worden, zijn hierop aangesloten en dragen bij aan baanbrekende onderzoeken.

Wij moedigen alle patiënten aan om zich aan te melden en bij te dragen aan dit baanbrekende onderzoek. Samen streven we naar een beter begrip en effectieve oplossingen voor deze complexe ziekte.

Volgende

Stichting Long COVID 2 jaar