Statiegeld actie

Wil jij biomedisch onderzoek naar Long COVID mogelijk maken? De statiegeldbonnen van jouw lokale supermarkt dragen hieraan bij. Lees deze webpagina door en ontdek hoe jij deze actie kan starten.

Tips voor statiegeld actie

Wat fijn dat je in actie komt voor Stichting Long COVID door bij een van de supermarkten in jouw buurt een statiegeldbonnenactie op te zetten. Om je hierbij te helpen, hebben we een paar tips op een rijtje gezet:

1. Kijk eerst of en welke supermarkt bij jou in de buurt een statiegeldbox voor goede doelenacties heeft.

2. Meld je bij de servicebalie en vraag naar de supermarktmanager of degene die hiervoor verantwoordelijk is. Een 'gewone' winkelmedewerker mag hier namelijk vaak geen antwoord op geven.

3. Vaak zal de manager of de verantwoordelijke medewerker na het horen van jouw verhaal vragen of je dit op de mail wilt zetten.

4. In de regel worden de statiegeldboxen gebruikt voor lokale acties. Om een afwijzing te voorkomen, kun je uitleggen dat Long COVID een ziekte is die niet aan een locatie gebonden is en overal voorkomt, helaas ook in deze wijk. Tot op heden is er nog geen effectieve behandeling voor Long COVID. Door een statiegeldactie op te zetten, geef je mensen met Long COVID weer perspectief, omdat het ingezamelde geld wordt ingezet voor biomedisch onderzoek naar oplossingen en behandelingen voor deze slopende ziekte.

5. Heb je toestemming gekregen van de supermarkt, dan vinden wij het heel leuk om te horen! Meld je actie aan door een mail te sturen aan marlies.koster@stichtinglongcovid.nl, dan registreren wij jouw actie.

6. De winkel wil één à twee weken voorafgaand aan de startdatum vaak beschikken over een A4-poster om de actie aan te kondigen. Deze kan je onderaan deze pagina downloaden en afdrukken.

7. Wekelijks wordt de box geleegd en worden de bonnen alvast geteld door een winkelmedewerker. Wees dus niet verbaasd als je bij een bezoek aan de winkel een lege(re) box aantreft.

8. Na afloop van de actie maak je een afspraak om de opbrengst op te halen. Je krijgt dan het contante statiegeld met de kassabonnen in een envelop overhandigd. Het is heel belangrijk om te controleren of het aangegeven bedrag ook daadwerkelijk in de envelop zit. Doe dit bij voorkeur op het kantoor van de supermarkt en buiten het zicht van andere klanten.

Hoe gaat het nu verder en waar moet je op letten?
Vervolgens tekenen zowel de medewerker van de winkel als jijzelf voor afgifte/ontvangst van het opgehaalde bedrag. Een ontvangstformulier tref je in de bijlage; neem deze in tweevoud mee (één exemplaar voor de winkel en één exemplaar voor onze administratie).

Daarna stort je het geld via je eigen bankrekening op de rekening van Stichting Long COVID (IBAN: NL65 RABO 0198 5444 99, o.v.v. statiegeldopbrengst <naam, locatie>). Het ontvangstformulier kun je per telefoon of mail naar ons toesturen. Als je hierover andere afspraken wilt maken, neem dan even contact met ons op.

Als het geld ontvangen is, zorgen wij voor een bedankbrief of -mail. Geef ons hiervoor het (mail)adres door en de naam van jouw contactpersoon bij de supermarkt.

Een laatste tip: probeer bij het ophalen van het geld gelijk alvast afspraken te maken voor een volgende periode.

Heb je nog vragen? Bel of mail ons gerust.